W dniach 1-3 marca 2019 r. we Wrocławiu odbyła się XIV Ogólnopolska Olimpiada Kreatywności. Już po raz drugi wzięliśmy udział w tym niezwykłym wydarzeniu. Tym razem naszą szkołę reprezentowały aż trzy drużyny: Pogromcy Szarości – uczniowie z klas 6 oraz dwie drużyny z klasy 2b: Leśne Lisy i Płonące Chomiki. Uczniowie w czasie Olimpiady prezentowali swoje rozwiązania Wyzwań Drużynowych, rozwiązywali „Wyzwania Na Już” i brali udział w niezwykle ciekawych warsztatach.
Przypomnę kilka zasad dotyczących Programu Destination Imagination (DI):
DI uczy przede wszystkim kreatywnego rozwiązywania problemów, tworzenia innowacji, pracy zespołowej podczas podejmowania ekscytujących wyzwań, zarządzania czasem, zasobami ludzkimi, materiałami, finansami i pomysłami. Uczy także umiejętności skutecznej komunikacji i prezentacji wytworów własnej pracy oraz pracy zespołu.
DI bazuje na koncepcji myślenia rozbieżnego (dywergencyjnego) zakładającego, że istnieje więcej niż jedna droga do rozwiązania problemu. Program zachęca dzieci i młodzież do podejmowania procesu tworzenia - w oparciu o własne mocne strony. Pozwala odkrywać różnorodne uzdolnienia, przełamywać bariery, kształtować motywację wewnętrzną i zwiększać poczucie własnej wartości.
Destination Imagination stawia przed uczestnikami projekty zespołowe, które wyzwalają ducha odkrywczości i samodzielności, zachęcają do zdobywania nowych umiejętności i zainteresowań oraz kreują poczucie odpowiedzialności wobec innych. Dzieje się tak, ponieważ w naszym Programie dzieci i młodzież rozwiązują Wyzwania samodzielnie.
Program Destination Imagination tworzą zespoły dzieci lub młodzieży, liczące od 4 do 7 osób, wraz z Trenerami. Drużyny powstają w przedszkolach, szkołach, ośrodkach edukacji, domach kultury, bibliotekach i wielu innych miejscach, gdzie odbywają się różnego rodzaju zajęcia pozalekcyjne.
Przez cały rok szkolny Drużyny pracują nad wybranym przez siebie Wyzwaniem - projektem, a efekty swojej pracy prezentują na Ogólnopolskiej Olimpiadzie Kreatywności Destination Imagination, która odbywa się co roku we Wrocławiu.
Drużyna prowadzona jest przez Trenera-nauczyciela, który odbył szkolenie trenerskie DI. Trenerzy motywują i inspirują drużynę, ale nigdy nie dają gotowych rozwiązań, nie są częścią procesu twórczego, podczas którego tworzone są pomysły i wdrażane rozwiązania.
Podczas Ogólnopolskiej Olimpiady Kreatywności, drużyny oceniane są przez Ekspertów – specjalistów w dziedzinie kreatywności – pedagogów, pracowników naukowych, absolwentów – naszych najbardziej oddanych Wolontariuszy.
Ideą Programu jest między innymi nauka dzieci i młodzież samodzielności. Oznacza to, iż zarówno wszystkie pomysły, jak i ich wykonanie nie wymagają żadnej pomocy z zewnątrz, również pomocy ze strony Rodziców/Opiekunów. Tą zasadę traktujemy bardzo serio.
(https://www.kreatywnosc.pl/oprogramie)
Drużyna Pogromców Szarości pracowała nad Wyzwaniem Artystycznym „Szach-Mat”. Ich zadaniem było zbadanie historii dowolnej gry, jej zasad, składników, procedur, ograniczeń, projektu wizualnego i projektu dźwiękowego. Nasza drużyna zdecydowała się na szachy. Wyniki swoich badań mieli zaprezentować w wymyślonej historii, którą zaprezentowali na Olimpiadzie. Historia przedstawiała losy dziewczynki, która miała ogromny problem z zapamiętaniem zawiłej historii szachów oraz ze zrozumieniem zasad tej pradawnej gry. Podczas kolejnej próby nauczenia się wszystkiego, dziewczynka zapadła w głęboki sen. We śnie odwiedził ją przewodnik, który zabrał ją do wielu znaczących miejsc dla szachów i pomógł zrozumieć zasady gry. Po przebudzeniu wszystko już wiedziała. Szkoda, że jeszcze nie wymyślono takiego sposobu na naukę.
Leśne Lisy i Płonące Chomiki realizowały Wyzwanie Społeczne „Sztuka Ucieczki”. Ich zadaniem było wybranie dowolnej społeczności i zidentyfikowanie jej potrzeb. Nasze młode Drużyny postanowiły zorganizować jakieś działania na terenie szkoły dla klas 1-3. Mieli mnóstwo pomysłów! Po długich dyskusjach każda Drużyna wybrała cztery propozycje. Samodzielnie stworzyli ankiety, które przeprowadzili wśród uczniów klas młodszych. Spośród propozycji Leśnych Lisów wygrała propozycja zorganizowania Kącika Rysowania – czyli miejsca, gdzie dzieci w czasie przerw mogą przyjść rysować. Dodatkowo raz na jakiś czas będą organizowali większe akcje. Jesteśmy już po dwóch takich wydarzeniach J Za pierwszym razem dzieci na dużych, wspólnych arkuszach malowały swoje ulubione zwierzątko. Za drugim razem rysowali ulubione zabawki. Obie akcje cieszyły się dużym zainteresowaniem i dzieciaki już nie mogą się doczekać kolejnych!
Spośród propozycji Płonących Chomików wygrał pomysł zorganizowania ogródka. Dzieci samodzielnie stworzyły konstrukcję, którą ustawili na korytarzu. Wsypali ziemię, zasadzili cebulkę i posiali różne warzywa. Wyhodowane warzywa wykorzystamy do zrobienia pysznych i zdrowych kanapek J Chcą także wysiać kwiatuszki, które później przesadzą przed szkołę i utworzą z nich napis SP3.
Te projekty dotyczyły działań w szkole, a na Olimpiadę mieli przygotować dowolną historię ucieczki i zawrzeć w niej informacje o swoim projekcie. Historia Leśnych Lisów dotyczyła ucieczki kredek i gumki ze szkoły, ponieważ miały dość złego traktowania przez dzieci. Historia Płonących Chomików dotyczyła ucieczki dżdżownic z ogródka, ponieważ bardzo przeszkadzał im hałas w szkole. Obie historie skończyły się dobrze. Dzieci, które źle traktowały kredki zrozumiały swój błąd, odnalazły uciekinierów i już dobrze się z nimi obchodzili. Dżdżownicom nie udało się uciec – zbyt wolno się poruszały. Na szczęście znalazły się dobre i wrażliwe dzieci, które wyniosły je na podwórko szkolne, gdzie mogły cieszyć się wolnością.
zieci miały ogromną frajdę z realizowania projektu i tworzenia swoich historii. Najbardziej podobało im się to, że w końcu mogli działać samodzielnie ;)
opr. Jolanta Krzyżyk